22 Липня 2018 Новини
Верховний Суд України в черговий раз змінив свою практику по справах про відшкодування шкоди, заподіяної в ДТП. Так, Великою палатою Верховного суду України було прийнято Постанову по справі № 755/18006/15-ц, яким була перекреслена судова практика по такого роду справах з 2015 по 2018 рік. Слід зазначити, що Верховний Суд України, по суті, скасував свою ж практику, зокрема Постанову по справі, № 911/2589/17 від 29 березня 2018 року, яку вже було прийнято новим складом Суду.
Основні тези, тепер такі:
Відповідно до ст. 1194 ЦК України особа, яка застрахувала свою цивільну відповідальність, у разі недостатності страхової виплати (страхового відшкодування) для повного відшкодування заподіяної ним шкоди зобов’язана сплатити потерпілому різницю між фактичним розміром шкоди і страховою виплатою (страховим відшкодуванням).
Таким чином, відшкодування шкоди особою, відповідальність якої застрахована за договором обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, можливо за умови, коли відповідно до цього договором або Законом України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» у страховика не виник обов’язок по виплаті страхового відшкодування (зокрема, у випадках, передбачених ст. 37 Закону), або розмір заподіяної щкоди перевищує ліміт відповідальності страховика. В останньому випадку обсяг відповідальності страхувальника обмежений різницею між фактичним розміром заподіяної шкоди і сумою страхового відшкодування.
Покладення обов’язку по відшкодуванню шкоди в межах страхового відшкодування на страхувальника, який уклав відповідний договір страхування та сплачує страхові платежі, суперечить меті інституту страхування цивільно-правової відповідальності (ст. 3 Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів»).
По суті це означає, що суди повернуться до практики, що існувала до 2014 року, коли в задоволенні позовів безпосередньо до осіб, відповідальність яких була застрахована, відмовляли. Це, в першу чергу, торкнеться постраждалих, яким повинні проводити виплати страховики, які фактично припинили свою господарську діяльність. Тепер такі особи зможуть отримати відшкодування тільки через регламентну виплату Моторного (транспортного) страхового бюро України після визнання страховика банкрутом і закінчення процедури його ліквідації. При цьому регламентної виплати необхідно буде чекати роками і робити будь-які прогнози щодо термінів відшкодування збитку в даному випадку буде неможливо. Незважаючи на те, що вказане рішення, по суті, правильне, воно залишило багато невирішених питань – компенсація збитку компаніями, які фактично є банкрутами, компаніями; які при відсутності правових підстав затягують виплату, не виконують взяті на себе зобов’язання, відшкодування втрат від застосування коефіцієнту фізичного зносу тощо.
Поділитись:
Ми перетелефонуємо Вам протягом робочого дня